LAGU JEUNG RUMPAKA
Nano S
Namperkeun sarining basa
Rumpaka teh kekecapan dina lagu. Dina tembang sok disebut
dangding, atawa guguritan. Dina lagu kapasindenan, sok disebut kata-kata. Dina
lagu kawih sok disebut rumpaka. Dina lagu pop Sunda, sakapeung sok campur jeung
istilah musik, sok aya nu nyebut lirik. Para sastrawan, sok aya nu nyebut
sastra lagu. Pangpangna kana rumpaka karya para sastrawan.
Tina beda-beda sebutan jeung
istilah, katingalina ayeuna mah nyoko kana hiji istilah nu dianggap sisniger
tengah, nyeta rumpaka bae disebutna teh. Wangunan eta rumpaka rupa-rupa. Aya
anu winangun sisindiran, puisi, wawangsalan, pupuh jrrd. Malah dina
perkembangan ayeuna, pangpangna dina lalaguan anyar, sok make sajak bebas bae.
Dina lalaguan tembang Sunda, anu
umumna sok make rumpaka/dangding tina pupuh, geus lawas jadi bahan ulikan para
ahli sastra. Nu diulikna, lain kumaha tumapelna tur adumanisna eta dangding
kana komposisi lagu, tapi leuwih nyindekel kana ajen sastrana. Teu aneh mun
dangding dina tembang teh loba nu aralus, maklum seeur kenging para bujangga
anu tos kawentar. Salah sawiosna guguritan lagu laut kidul kenging Kalipah Apo,
anu terus disandingkeun kana lalaguan, anu manjing dina pupuh dangdanggula.
Lalaguan kawih, saperti barudak/lagu
rakyat/kaulinan urang lembur, kapasindenan, kawih kacapian, sanajan jumlahna
bisa jadi leuwih loba, masih langka kaguar pikeun jadi obyek penelitian para
ahli sastra. Memang eta ge kungsi aya, tapi sipatna ngan teu saukur ngumpulkeun
wungkul, henteu dibahas atawa dianalisa sacara gemet.
Padahal naon nu disebat rumpaka teh,
sacara teu sadar geus loba andilna kana milu manjangkeun daya inget kana unina
kekecapan, sabada awor jeung lagu. Saur Rd Mahyar Angga Kusumadinata mah, (ahli
karawitan sunda/sastrawan) rumpaka teh tiasa namperkeun sarining basa,
salian ti jadi pangaluwentah (bahan ajar pendidikan basa/sastra) kanggo barudak
sakola.
Sigana guguritan laut kidul,
budak leutik bisa ngapung, eling-eling mangka eling, pat lapat, trang-trang
kolentrang, jaleuleu, jrrd moal manjang dipiinget tepi ka ayeuna, upama
henteu napel dina lalaguana. Beh dituna, sanajan eta kekecapan teh geus teu
dipiterang hatina, anggeur we dihaleuangkeun, da geus napak dina laguna.
Dangdingan dina wawacan anu dicutat jadi rumpaka lagu dina tembang, nyesakeun
semplak ingetan sabada sabagian padalisan dina jalan caritana diinjeum
jadi hiji lagu.
Ritme
Sabada ngabanding-bandingkeun
rumpaka lalaguan Sunda, boh nu napak dina lalaguan nu geus aya, atawa dina
kreasi kabinangkitan anyar, karasa pisan ayana beda garap jeung ngareka
sanggina. Nu dimaksud hal garap nyaeta, aya kalana rumpaka dipaksa
kudu tunduk kana melodi lagu nu geus baku. Nu penting pas dina guru
wilanganana. Ngareka sanggi, kumaha rumpaka anyar jadi lagu. Lamun dianggap
kurang, sok ditambahan kunu ngarekana atawa ku anu
nembangkeunana/ngawihkeunana. Nambahan kecap gening, aduh, dunungan,
panutan, etah, mah, geus dianggap biasa tur dianggap genah, dina
ngalagukeunana. Salah sahiji contona:
Hiber
deui ari kukupu hiber teunangan
(Sabagian
tina lagu kukupu)
Perhatikeun kecap ari, dina keur
dilagukeun mah teu karasa ningnang. Tapi sabada ditulis, karasa ngaganggu kana
kontek kecapna. Hal saperti kieu meh ampir aya di unggal lagu, pangpangna dina
lagu nu lawas anu geus dianggap manjing disebut klasik atawa tradisi.
Aya kalana, jajar kecapna teh sok
dibalikan deui. Cara ngabalikanana aya nu sabagian tina hiji padalisan, atawa
aya oge anu gembleng hiji atawa dua padalisan. Contona dina pupuh Lambang:
Meneran
keur caang bulan
Barudak
sarukan-sukan
Arulin
di pakarangan
Baruna
udag-udagan
Padalisan kahiji jeung kadua, laguna
diulang deui. Sedeng padalisan ka tilu jeung ka opat, aya nu diulang, aya oge
nu henteu. Kusabab lagu nu dibalikan deui teh padalisan ka hiji jeung ka dua,
dina aturan pupuh sok disebut yen aturan jumlah padalisan lambing aya genep
atawa dalapan. Meralna eta jumlah padalisan, loba diakibatkeun ku lagu anu
dibalikeun tea, da ari jumlah padalisanana mah geus dinggap cumpon ku opat
padalisan bae.
Nu loba ngarajek kekecapan,
pangpangna dina rumpaka sisindiran, loba kapanggih dina lagu kapasindenan.
Pangaruh gede karasa lamun dina kekecapan awal diwangun ku 3-2-3. (Tina jumlah
dalapan engang) Ieu mah salian dirajek, biasana sok ditambah sisipan. Tapi
upama diwangun ku 2-3-3, atawa 4-1-3, biasana sok jadi jauh robah hartina,
malah teu saeutik jadi matak mesem nu ngadengena. Contona:
Wangunan
3-2-3
Japati
belang jangjangna
Ditambah
sisipan kecap:
Japati
mah belang jangjangna
Dirajek:
Japati
mah japati mah japati belang jangjangna
Wangunan
4-1-3
Kokojayan
di muara
Dirajek:
Koko
koko koko koko kokojayan di muara
Wangunan
2-3-1-2
Sono
papanggih di jalan
Dirajek:
Sono
papang sono papang sono papanggih di jalan
Wangunan
3-2-3
Merdeka
nyosok walatra
Dirajek:
Merdekanyos
merdekanyos merdeka nyosok di jalan
Dina lagu pupuh buhun, sok sanajan
biasana teu pati loba nu ditambah ku sisipan kecap, tapi tumapelna rumpaka kana
lagu, bisa wae jadi ngarobah harti rumpaka awal, lamun diperhatikeun anu gemet.
Contona pupuh kinanti dina padalisan kadua:
Budak
leutik bisa ngpung
Babakungnga
pungna peuting
Dina pupuh dangdanggula, bagian
padalisan kahiji unina saperti kieu:
Ratu
Gilingwesi pok ngalahir
Dina
waktu ditembangkeun unina robah jadi kieu:
Ratu
giling wesi pok nalahir
Conto di luhur ku para panembang
atawa juru kawih, langka dipisandar jadi hiji kasalahan, sabab nu dipentingkeun
laguna. Lagu mah geus boga ritme sorangan, anu geus pageuh matok dina
komposisina. Robahna pedotan anu diakibatkeun ku misalna engang dina hiji
kecap, henteu dianggap kasalahan. Tina pangalaman eta, aya alusna upama rek
nyieun rumpaka/dangding, keur lagu anu geus aya (lagu sampakan), merhatikeun
oge ritme laguna sangkan kasus saperti di luhur henteu kaalaman deui. Ku kituna
lagu mah boga wangunan anu mandiri, utamana dina rumpaka anyar nu rek disandingkeun
dina melodi. Ka hiji guru wilangan, ka dua pola ritmena. Lamun make pupuh,
tangtu aya tambahanana, nyaeta guru laguna. Tapi di luar pupuh mah, bebas bae
da teu asup jadi hiji aturan anu baku.
Kakuatan improvisasi tina para
pasinden dina lalaguan kliningan (lagu nu dipirigan gemelan pelog/salendro),
tambahan kekecapan jadi ngalegaan deui. Para pasinden di Subang upamana, ayeuna
geus biasa nambahan kecap anu sabenerna kurang kontek jeung babon rumpaka anu
dilagukeun. Contona nataan atawa nyambat ngaran nu lalajo. Eta kekecapan lamun
dina wangunan sisindiran mah mungkin masih bisa ditolelir, tapi upama geus kana
lagu kreasi anyar anu rumpakana nyender wangunan puisi/sajak, bakal karasa
ngagangguna. Baheula Titim Patimah, sohor ku tambahan kecap, eh ibu bapa daramel
naon mereunan. Ayeuna Cicih Cangkurileung nambahan deui ku kecap bapa
lurah anu bageur. Teu cukup ku sakitu, dina nyambat hiji ngaran ditataan
oge ngaran anu sejena, sakaligus jeung alamatna atawa jabatanana.
Dina bajidoran, hal saperti kitu
geus jadi mode, sabab datangna duit panyaweran, loba datang ti ngaran nu
disambat ku para pasinden. Cenah mun terus disambat tapi heug teu mere, bisa
kawiwirangan. Cindekna nyambat ngaran ku nyelipkeun kekecapan dina lagu, salian
ti jadi kakuatan improvisasi juru sinden, oge jadi taktik dina nambahan
panghasilan. Jadi, masalah kontek atawa henteu, tara jadi masalah nanaon, nu
penting tepi jeung bisa ngolahna. Ku kitu tea mah ulah waka ngareka tambahan
kecap, dalah dina pirigan oge, nu baheulana jadi lagu bubuka nu maksudna sandak
sanduk dipirig tepak melem, ayeuna mah bisa dibarangpakkeun ku kendang, saperti
lagu dina lagu Kidung, nu dipirig kendang jaipongan.
Ku saba kitu, upamana tea mah juru
rumpaka dina mere rumpaka ka juru sanggi, alusna mah milu nimbang-nimbang, dina
seni naon eta rumpaka teh rek disandingkeunana. Upama tea mah dina jaipongan,
aya alusna eusi rumpakana mere lolongkrang keur gerak tari, sabab engkena
salian ti dihaleuangkeun, biasana sok dijieun bahan tarian. Lagu “Serat
salira”, “Langit biru”, genah keur lagu. Tapi waktu eta judul lagu di pake
judul tarian, karasana jadi teu nyambung, sabab para koreografer henteu museur
kana jiwa rumpaka, tapi kana tepak kendangna.
Juru sanggi jeung sastrawan
Juru sanggi teh sebutan keur nu sok
nyipta lagu. Ngaran ciptaana sok disebut sanggian. Lamun dina lagu aya
kekecapan aya kekecapan anu unina, sanggian mang Koko, rumpakana kenging Wahyu
Wibisana Kailaharanana lamun pandena saperti kitu, geus pasti rumpaka leuwih
heula ti batan lagu, sabab jadina lagu sabada aya rumpaka. Bisa wae kajadian
lagu leuwih ti heula aya, tapi masih mangrupa hariring anu can aya
kekecapanana. Ku sabab juru sanggi ngarasa bingung nya menta tulung ka
sastrawan. Ku sabab umumna para sastrawan henteu tiasa maca notasi, juru sanggi
sok mere ugeran engang dina kekecapanana, nu dipikabutuh ku melodi lagu nu
diciptana. Hal saperti kitu bisa disebitkeun langka, supaya gancang nya dijieun
we ku sorangan. Masalahna sok sanajan geus dibere ugeran jumlah engangna, aya
kalana jiwa lagu jeung rumpaka patojaiah. Contona, sora melodi laguna luhur
metit ngalanglaung, tapi rumpakana ngaharewos lalaunan. Perkembangan
gawe bareng antara juru sanggi jeung sastrawan dina dunya kawih Sunda, nu make
wangunan sajak bebas, kakara mekar dina katompernakeun taun lima puluhan.
Umumna samemeh eta mah, juru sanggi sok loba nu nyieun rumpaka ku sorangan bae,
atawa babaturan nu landes diantara sasama pangrawit.
Siti Armilah, RAF, Wahyu Wibisana,
kaasup sastrawan nu naratas gawe bareng, ku jalan masihan rumpaka (sajak) ka
Mang Koko. Satutas eta kacatet ngaran Agus Sariamiharja (Agus Sur), Winarya
Artadinata, Dedy Windyagiri, Sukendar, jrrd. Salah sahijina pangaruhna ka Mang
Koko, jiwa laguna nu asalna hegar jeung humor, ayeuna mah jadi leuwih daria tur
melankolis. Katingalina dua-duana pada diuntungkeun. Mang Koko nambihan dina
apresiasi sastrana, sedeng para sastrawan (satutas rumpakana jadi lagu) jadi
kahudang dina neangan wangunan anyar, wangunan rumpaka anu kumaha anu miluyu
keur sanggieun lagu. Malah lila-lila mah tina eta pangalaman teh , namper jadi
hiji ugeran anu mandiri. Salah sahijina, juru rumpaka milih kecap anu siniger
tengah. Salian ti eta, nempatkeun sajak anu ngawirahma jadi hiji bagian anu
penting jadi tinimbangan. Wirahma eta, engkena gede patula patalina jeung ritme
lagu. Jadi dina proses ciptana juru sanggi, sacara teu langsung geus kaanteur
antara jiwa lagu, ritme, laras, jeung pirigana.
Lamun nitanan kana kajadian eta,
gawe bareng antara juru sanggi jeung sastrawan nu nyieun rumpaka, beunang
disebutkeun geus ngalahirkeun ugeran pupuh-pupuh anyar, anu teu kaugeur ku guru
lagu, jeung guru wilangan. Salian ti eta, rumpaka lagu jadi leuwih singget.
Contona bae, waktos Mang Koko ngadamel rumpaka ku nyalira, jumlah padana
(jumlah padalisan dina hiji komposisi lagu) aya nu dugi ka ngawelas. Paling
sakedik antara opat atawa lima pada. Hal ieu bisa jadi kapangaruhan ku
kabiasaan dina pupuh, dimana ari jumlahna sabaraha pada, sedeng melodi laguna
angger. (Laguna cukup ku sapada oge) Ku sabab kitu teu aneh lamun tepina di
masarakat, anu manjang dipiinget jeung awor dina adumanisna, dina pada (koplet)
anu kahiji bae. Conto Mang koko ngadamel sabaraha koplet rumpaka dina lagu
Karatagan Pahlawan, anu popilerna mah angger bae anu rumpakana: teu
honcewang sumoreang, batan koplet anu ka rumpakana: sinatria danalaga.
Hal saperti kieu mangrupa evolusi
parobahan dina perkembangan lagu Sunda, sabab umumna rumpaka anu disanggina
mah, biasa sok dianggap tamat dina hiji pada wae. Lamun tea mah aya iwalna,
sabab dianggap hiji kabutuhan, biasana masih napak dina lagu-lagu anu sipatna
hereuy atawa guyon. Dina lagu hereuy atawa sekar caturan, (dialog) rumpaka jadi
hiji kakuatan pikeun nuntaskeun udagan eusi, mana komo lamun eusina anu
ngahudang sipat kritik sosial. Sabalikna, komposisi lagu hereuy mah kudu leuwih
sederhana jeung ulah pangjang teuing. Ku sabab sasaran kakuatanana,
ditempatkeun dina rumpakan anu panjang, karasana lamun dibalikeun deui
kekecapanana kana rumpaka awal, anu ngadenge jadi teu aneh deui.
Ngabandingkeun nu popiler
Baheula mah umumna rumpaka lagu loba
diwangun ku 8 engang, dina tiap jajarna. Hal ieu sigana gede kapangaruhan ku
wangunan sisindiran atawa pupuh. Tapi dina lagu-lagu kaulinan barudak, ternyata
ngabogaan pola nu mandiri, anu teu kauger ku 8 engang. Sakadar conto, urang
bisa merhatikeun pola ritme lalaguan barudak.
Cingcangkeling
Cingcangkeling
(4)
Manuk
cingkleung cineten (7)
Plos
ka kolong (4)
Bapa
satar buleneng (7)
Ambil-ambilan
Ambil-ambilan
(5)
Turuktuk
hayam sametu (7)
Euweuh
nu diambil (6)
Aya
ge anak minantu (8)
Kawih barudak ciptaan Mang Koko:
Cengcelengan
Sapoe
lima sen (6)
Lima
poe satelen (7)
Sataun
geus puguh (6)
Cengcelengan
geus pinuh (7)
Guligah
Rasa
guligah (5)
Rapot
alus angkana (7)
Seuri
gumbira (5)
Ha
ha ha ha (4)
Seubeuh
pamuji (5)
Irung
ge asa beukah (7)
Igel-igelan
(5)
Pak
pong pak pong gung (5)
Catetan: dina lagu Guligah, baris ka
hiji jeung ka dua, katilu jeung ka opat, kalmia jeung ka genep, ka tujuh jeung
ka dalapan, dina lagu mah sok di hijikeun. Jadi engangna dina ieu lagu jadi
12-9-12-10.
Pikeun gambaran jeung sakadar conto
pola ritme dina lagu-lagu nu geus popiler, diantarana lagu “Es lilin”. Lamun
ningali wangunanana, lagu “Es lilin” teh make rumpaka sisindiran. Hal ieu
kaciri dina cangkang jeung eusina. Ku sabab Bi Mursih penciptana ngarasa yen
jumlah dalapan engang kurang pas jeung kabutuhan melodi laguna, nya ditambahan
ku kekecapan tambahan, mah jeung ceuceu.
Es
Lilin
Es
lilin mah ceuceu kalapa muda
Dibantun
mah ceuceu didorong-dorong
Abdi
isin ceuceu samar kaduga
Rumaos
mah ceuceu seueur kakirang
Ku tambahan eta, (mah ceuceu) anu
asalna jumlah engangna dalapan unggal jajarna, ayeuna robah jadi sabelas dina
unggal jajarna.
Dikalang aturan goong
Beda jeung musik, dina lagu Sunda
anu make irama tandak (ajeg, tetep), geus miboga aturan anu diwatesan ku
ragragna sora goong. (Goong gede, goong leutik disebutna kempul). Eta aturan
dipitaat jadi ugeran, tur ngabogaan aturan anu mandiri. Contona irama lagu
sawilet. Wilet hartina matra, sawilet opat matra. Dina irama sawilet anu diwangun
ku opat matra eta, unggal matrana dieusiana ku opat ketuk. Jadi, jumlah ketukan
dina irama lagu sawilet teh diwangun ku 16 ketukan. Pungkasan waktu pas ragrag
kana ketukan 16, ragrag hiji goong. Lamun digambar kira-kira kieu:
Irama
sedeng: / . . . . / . . . . /
. . . . / . . . 0/
Katerangan:
0=goong
Pikeun ngagampangkeun mere lelemah
napakna kecap (rumpaka) dina lagu, ketukan irama sawilet saperti anu ditulis
diluhur, urang rengkep jadi dua kali nu asalna unggal matra 4 ketuk ayeuna jadi
8 ketuk. Kekecapan lagu “Es lilin” urang tandaan ku x, saperti conto di handap
ieu:
. . . .
x x x x
x x . x
x x x x
. . . . x x x
x x x . x x
x x x
. . . .
es li lin mahceuceu ka la pa mu
da
di bantunmahceuceu
didorongdorong
. . .
. x x x x
x x . x x x
x x . . x x . .
x x x x . x
x x x x
Ab di I sin ceuceu sa marka du
ga ru ma os
mahceuceu seueurka ki rang
Lamun ningali pola ritme lagu es
llilin, jajar ka 1 tepi ka 3, ritmena sarua. Anu beda, ngan ritme jajar ka
opatna. Jajar ka 1 tepi ka 3, sok sanajan ritmena sarua, tapi melodi atawa
nadana mah beda, hal lieu bisa katinali lamun ningali notasi, atawa lamun
ngadenge laguna.
Dina lagu-lagu kaayeunakeun, loba
lagu-lagu anu popilerna di masarakat, diwarnaan ku pola ritme nu sederhana,
jeung datar sarua. Maksudna dina eta, ritme laguna mah loba sarua, nu beda ngan
jalan melodi laguna bae. Hal saperti kieu sabenerna mah lain barang anyar, da
dina lalaguan barudak mah geus napak kitu ti baheula. Perhatikeun bae lagu
Cingcangkeling, ucang-ucang angge, ayang-ayang gung, jrrd.
Ku katerangan di luhur muga jadi
panganteur, kanu boga niat nyieun rumpaka keur pilagueun, utamana dina unsur
wirahma jeung ritmena. Sanajan henteu mangrupa aturan nu dipikudu, alusna mah
keur sakadar cacarakan bae mah, merhatikan saperti conto di luhur bakal karasa
deui keur bandingan di conto, lamun loba nitenan rumpaka lagu karya Wahyu Wibisana,
Dedi Windyagiri, anu sering disanggi jadi lagu Mang Koko.
Pangaruh rumpaka
Sok sanajan ari nu disebut lagu mah,
bisa mandiri tanpa make kekecapan, saperti halna dina musik instrumentalia
(karawitan gending), dimana lagu diwangun ku sora-sora tatabeuhan wungkul, tapi
dina kanyataan umumna masarakat di urang, leuwih resep lagu nu make rumpaka, ti
batan lagu-lagu instrumentalia. Di kalangan rumaja, pangpangna dina lalaguan nu
mawakeun tema cinta, rumpaka teh jadi daya tarik nu luar biasa, eta kekecapan
tek sok di tulis di alus-alus, dijadikeun kata mutiara. Anu keur
kasmaran, eta rumpaka asa keur dirina soranagan. Bahkan anu keur kapakan (patah
hati), lamun manggih lagu anu rumpakana anu nyeuit-nyeuit kanyeri ati, sok
terus dibulak balik, sabab asa lalakon dirina. Nyieun plesetan tina rumpaka
lagu, geus biasa jadi mode, nyokot tina lagu-lagu nu popiler.
Dina dunya atikan, mere conto
papatah atawa nerangkeun hiji masalah, leuwih gancang katarimana, mun make lagu
anu make rumpaka. Sanajan panjang, biasana napel manjang dipiinget. Geura we
pendidiken di pasantren, nyaritakeun babar nabi dugi ka pupusna, loba apal ku
dilagukeun mah. Kitu deui sipat 20, atawa nataan ngaran poe dina basa Arab.
Rumpaka nu geus dalit jeung laguna,
nu alusna bisa mere apresiasi ka para miarsana. Contona bae, aya kekecapan
lawas anu umumna teu dipiterang hartina, jadi kahudang deui. Saperti misalna
kecap wening, babat raweuy, jrrd. Sabalikna lamun manggih kecap nu salah larap,
justru hese di robahna. Nu ngawihkeun daek teu daek kudu ngagugu, yen eta anu
bener. Contona waktos Mang koko ngadamel lagu Pasundan Eksiganda. Maksud kecap
eksiganda ku Mang Koko nyaeta lemah cai. Barang dipaluruh dina kamus, ternyata
yen lemah cai didinya, hartina lemah cai jajahan Mataram.
Sambas nyanggi Manuk Dadali, lamun
nitenan eusi rumpakana, manuk dadali teh jadi perlambang sakti Indonesia Jaya.
Maksudna mah sarua jeung manuk garuda. Urang sadar yen manuk dadali mah leuwih
leutik batan manuk garuda. Sanajan salah, anggeur we eta nu napakna.,
Uko nyieun lagu Maripi. Dikotektak
hartina teu aya, barang ditanyakeun ka jinisna harti maripi, jawabna teh duka,
da ukur kungsi ngadenge waktu kieur leutik. Judul lagu Budak Ceurik dina
panambih tembang, ngagambarkeun rumaja nu keur kasmaran. Nu ngalagukeun tara
ngamasalahkeu, nu penting dina lagu kitu kadengena. Hal saperti kieu bisa
kapanggih dina lagu Dul Sumbang, anu nyebutkeun samak salambar dina lagu
Pangandaran. Robahna tina imut jadi emut. (Imut malati, emut
malati) Jati sarakan, jadi sarakan,teu honcewang, jadi ti honcewang.
Aya deui rumpaka lagu, waktu caang bulan, anu dilingkung ku bentang baranang.
Padahal keur caang bulan mah, bentang loba teu katingal. Raos we!
Pinilih
Ieu mah pamanggih pribadi, jadi
sipatna subyektip pisan. Genahna rumpaka keur lagu, anu sederhana bae, kecapna
ulah jalimet teuing, atawa nyastra teuing. Salian ngawirahma, oge genah mun
murwakanti. Keur judulna, alusna mah anu pondok bae, sangkan gampil dipiinget.
Tina judul kana eusi, karasa gampang diolahna jadi lagu. Keur nerangkeun leuwih
tembres, sigana kudu aya para ahli sastra anu nyaliksik sacara halus, ngeunaan
rumpaka lagu-lagu Sunda. Juru sanggi mah lolobana ngan ukur bisa nyaritakeun,
kira-kira nu kitu nu genah dijieun lagu.
Dina tembang Sunda, sok sanajan
cenah guguritan kenging Panghulu Hasan Mustopa teh kacida pisan luhung ajenna,
tapi waktu diterapkeun kana lagu, karasana asa kurang awor bae. Babasaanana
nyastra teuing. Aya dua hal anu jadi alesan, ka hiji hese disanggina, ka dua,
dina jadina hese tepina kanu nembangkeunana, atawa masarakat. Mungkin hal ieu
disababkeun oge, ku kurangna apresiasi juru sanggi kana ajen-inajen sastra.
Sacara pribadi kuring nyoba nyanggi
sajak karya Ajip Rasidi tina kumpulan sajak Jante Arkidam. Lumayan ngesang,
mana komo waktu rek direkam, katingalina produser rekaman deukeut-deukeut kana
teu resepeun, sabab cenah nu kieu mah moal payu. Kusabab kitu nya nyieun patea
sorangan, ku cara ngamodal sorangan, nu peuting si hese teu kabawa hees.
Rumpakana sabisa-bisa nyieun sorangan. Laguna jadi ngagebay paranjang, sabab
make istilah kawih tembang. (Katem) teu wudu seueur nu bendu.
Sanajan jaman ayeuna barudak geus
biasa berciuman, tapi waktu eta kecap diterapkeun dina rumpaka lagu
Sunda, karasa jadi kasar ngarihal. Kecap sejen nyaeta kecap randa atawa duda.
Alusna mah, memang urang Sunda resep hal-hal anu cawokah, tapi waktu
diterapkeun jadi rumpaka lagu, karasana aya kesan nu vulgar.
Naon hal anu diterapkeun dina
bahasan ieu, dasarna loba ngahudang tina pangalama pribadi bae, tangtu bakal
loba kakuranganana. Sebut we atuh, samentara mah ulah teu aya teuing, ngarah
engkena ngarekahan diulik ku para ahli nu leuwih jembar deui. Hatur nuhun!
Pasir
Hariring, 16 Mei 2007
Conto-conto
rumpaka lagu
I
Diwangun
ku 5 engang
Bar
ampar-ampar
Panganten
anyar
Wilujeng
sumping
Restu
kairing
II
Diwangun
ku 6 engang
Putri
citraresmi
Ti
taman bihari
Lir
kembang malati
Ligar
dina ati
III
Diwangun
ku 7 tungtung 5
Ampuh
lungguh someah
Tara
rucah awuntah
Resep
cicing di imah
Babalik
piker
IV
Diwangun
ku 5, 7, 5, 8
Tina
jandela
Urang
silih kiceupan
Lemu
paneuteup
Teuteup
jeung geugeut marengan
Tambahan kecap anu ngawelas:
Balakbak, conto sejena Imut malati, Anjeun, Potret Manehna, Sagagang Kembang
Ros, Samuil Hipu, Tokecang, Bulan jeung bentang, jrrd.
Pasir
Hariring, 23 Mei 2007
No comments:
Post a Comment